اثربخشی ذهن آگاهی طرحواره محور بر علائم اضطراب اجتماعی و اجتناب تجربه ای در دانش آموزان دختر تیزهوش دارای اضطراب اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی،گروه روان شناسی، واحداصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: دانش آموزان تیزهوش به دلیل انتظارات و بار تحصیلی زیاد، دچار آسیب های روانشناختی می گردند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله ذهن آگاهی طرحواره محور بر علائم اضطراب اجتماعی و اجتناب تجربه ای در دانش آموزان دختر تیزهوش دارای اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش: روش پژوهش، ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. بدین منظور از بین دانش‌آموزان دختر تیزهوش 14 تا 18 ساله دارای اضطراب اجتماعی در سال تحصیلی1402- 1401 شهر اصفهان که بر اساس مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرکا، شناسایی می گردیدند؛ 38 نفر به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند(هر گروه 19 نفر). گروه آزمایش، 8 جلسه90 دقیقه ای مداخله ذهن آگاهی طرحواره محور را به صورت هفتگی دریافت نمود ، ولی گروه کنترل، تا پایان پژوهش، مداخله ای دریافت نکرد. دانش آموزان پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرکا و اجتناب از تجربه گامز را در سه مرحله پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری تکمیل نمودند. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، تحلیل شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، ذهن آگاهی طرحواره محور بر کاهش اضطراب اجتماعی و اجتناب تجربه ای در مرحله پس آزمون و پیگیری تآثیر معنادار دارد (001/0>P).
نتیجه گیری: بنابر نتایج این پژوهش، می توان از مداخله ذهن آگاهی طرحواره محور جهت کاهش علائم اضطراب اجتماعی و اجتناب تجربه ای در نوجوانان تیزهوش استفاده نمود.
واژگان کلیدی: اضطراب اجتماعی، ذهن آگاهی، طرحواره، اجتناب تجربه ای ، تیزهوش

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Schema-oriented Mindfulness on the Social Anxiety Symptoms and Experiential Avoidance in Gifted Female Students with social anxiety

نویسندگان [English]

  • shokooh vatankhahan esfahani 1
  • ilnaz sajjadian 2
1 M.A. Student in General psychology, Department of Psychology,, Isfahan (Khorasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Gifted students suffer from psychological damage caused by heavy academic load.The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of Schema-oriented Mindfulness intervention on the social anxiety symptoms and experiential avoidance in gifted female students with social anxiety.
Method: The research method was experimental with pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up. For this purpose, among the 14 to 18 years old gifted female students with social anxiety in the academic year of 2022-2023 in the Isfahan city, who were identified based on the La Greca’s Social Anxiety Scale for Adolescent; 38 persons were selected by purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups (19 person in each group). The experimental group received 8 sessions of 90 minutes per week of Schema-oriented Mindfulness but the control group did not receive any intervention until the end of the study. The students completed La Greca’s Adolescent Social Anxiety Scale and Gamez’s Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire in three stages: pre-test, post-test and follow-up. The data were analyzed by the analysis of variance with repeated measurements method.
Results: The results of data analysis showed that Schema-oriented Mindfulness has a significant effect on reducing social anxiety and experiential avoidance in the post-test and follow-up stages (p< 0.001).
Conclusion: According to the results of this research, Schema-oriented Mindfulness intervention can be used to reduce the symptoms of social anxiety and experiential avoidance in gifted adolescents.
Keywords: Social anxiety, Mindfulness, Schema, Experiential avoidance, Gifted

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Social anxiety"
  • "Mindfulness"
  • "Schema"
  • "Experiential avoidance"
  • "Gifted"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 27 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 03 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 03 تیر 1403