ارتباط بین بدرفتاری‌های دوران کودکی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان: نقش میانجی‌گر سبک‌های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف برسی ارتباط بین بدرفتاری‌های دوران کودکی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان با تعیین نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شهر مشهد بود که از بین آنها نمونه‌ای 497 نفری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل تست اعتیاد به اینترنت (IAT)، پرسشنامه آسیب‌های دوران کودکی-نسخه کوتاه (CTQ-SF)، مقیاس تجدیدنظر شده سبک‌های دلبستگی بزرگسالان (RASS)، پرسشنامه راهبردهای مقابله (CISS) بود. داده ها با روش همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سوءرفتار دوران کودکی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج بوت استراب حاکی از آن بود که از بین سبک‌های دلبستگی، سبک دلبستگی اجتنابی و از بین راهبردهای مقابله‌ای، راهبرد اجتنابی و مسئله‌مدار می‌تواند نقش میانجی مثبت و معنی‌داری را در ارتباط بین بدرفتاری‌های دوران کودکی و اعتیاد به اینترنت ایفا نماید.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دوره حساس کودکی و تأثیرات ماندگار تجارب آسیب‌زا بر شکل‌گیری سبک‌های دلبستگی ناایمن و تبعات بعدی آن در بزرگسالی همچون استفاده از راهبردهای مقابله‌ای ناکارآمد مانند استفادۀ آسیب‌زا از اینترنت جهت کنار آمدن با احساسات ناخوشایند ناشی از آسیب‌های دوران کودکی، نتایج این مطالعه می‎تواند در جهت آگاه‌سازی والدین از طریق برنامه های آموزشی تلویحات کاربردی به همراه باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relationship between Childhood Maltreatment and Internet Addiction in University Students: Mediating Role of Attachment Styles and Coping Strategies

نویسندگان [English]

  • Mehdi Zemestani 1
  • Ali Asghar Hosseini 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 M.A of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanity and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to examine the relationship between childhood maltreatment (CM) and internet addiction (IA) among university students by determining the mediating role of attachment styles and coping strategies.
Method: This research was a cross-sectional correlational study using the structural equation analysis method. The study population consist of all university students in Mashhad city, and among them, a sample of 497 students was selected using convenience sampling method. The research tools included internet addiction test (IAT), childhood maltreatment questionnaires-short form (CTQ-SF), revised adult attachment scale (RAAS), and coping inventory for stressful situations (CISS). Data were analyzed by Pearson correlation method and structural equation modeling.
Results: The results showed that there is a positive and significant correlation between CM and IA in students. The bootstrap results indicated that among attachment styles, avoidant attachment style and among coping strategies, avoidant and problem-oriented strategies can play a positive and meaningful mediating role in the relationship between childhood maltreatment and Internet addiction.
Conclusion: Considering the importance of the sensitive period of childhood and the lasting effects of traumatic experiences on the formation of insecure attachment styles and its subsequent consequences in adulthood including the use of ineffective coping strategies such as problematic use of internet to cope with unpleasant feelings caused by childhood maltreatments, the results of this study can provide practical implications for informing parents through educational programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child Maltreatment
  • Internet Addiction
  • Attachment Styles
  • Coping Styles

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 03 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 10 تیر 1403