نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی ور وانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران
3
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تابآوری بر افکار خودجرحی و تعارضات بینفردی دانشآموزان فرزند طلاق انجام گرفت.
روش: روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان فرزند طلاق دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش و به روش نمونهگیری در دسترس 40 دانشآموز فرزند طلاق انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسهی 75 دقیقهای برنامهی آموزش مبتنی بر تابآوری را دریافت کردند و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودجرحی بدون قصد خودکشی زلکوویچ و کول (2017) و پرسشنامهی مشکلات بینفردی بارخام و همکاران (1996) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین میانگین افکار خودجرحی (01/0> P؛ 88/4F= و 12/0ηp2=) و تعارضات بینفردی (001/0>P؛ 57/31F= و 46/0ηp2=) گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که بعد از اجرای برنامهی آموزشی مبتنی بر تابآوری میانگین نمرات دانشآموزان فرزند طلاق در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری کاهش یافته است.
نتیجهگیری: بنابراین، با آموزش و ارتقای تابآوری روانی در دانشآموزان میتوان میزان افکار خودجرحی و تعارضات بینفردی را در آنان کاهش داد. دانشآموزان به کمک راهبردهای تابآورانه میتوانند شکستهای متعدد خود را دوباره مورد بررسی و بازبینی قرار دهند و در نهایت انعطافپذیری در دانشآموزان بهبود مییابد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of education based on resilience on self-injury thoughts and interpersonal conflicts of students with children of divorce
نویسندگان [English]
-
Ali Sheykholeslami
1
-
Nastaran Seyedesmaili Ghomi
2
-
Ali Salmani
3
-
Aysan Sharei
4
1
Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2
Assistant Professor of Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3
Ph.D. Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
4
Ph.D. Student of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of education based on resilience on self-injury thoughts and interpersonal conflicts of students who are children of divorce.
Method: The research method was a pre-test-post-test experiment with a control group. The statistical population of the research included all the students who were children of divorce in the second high school of Ardabil city in the academic year of 2023-2024, and among them, according to the criteria for entering the research and using the available sampling method, 40 students who were children of divorce were randomly selected in the experimental group (20 people). and the control group (20 people) were replaced. The experimental group received 12 sessions of 75 minutes of resilience-based training program, and the control group continued their normal routine. To collect data, the social exposure to non-suicidal self-injury scale was used by Zelkowitz and Cole (2017) and the questionnaire of interpersonal problems by Barkham et al. (1996). Data was analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results: The results showed that between the mean self- injury thoughts (P<0.01; F=4.88 and ηp2=0.12) and interpersonal conflicts (P<0.001; F=31.57 and ηp2=0.46) of the experimental and control groups in there is a significant difference in the post-test.
Conclusion: Therefore, by training and promoting mental resilience in students, the amount of self-injury thoughts and interpersonal conflicts can be reduced in them. With the help of resilience strategies, students can re-examine and revise their multiple failures, and finally flexibility improves in students.
کلیدواژهها [English]
-
Resilience training
-
self-injury thoughts
-
interpersonal conflicts and divorce children