بررسی نقش میانجی ذهنی سازی و خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین ترومای کودکی و افکار خودکشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز

3 دانشیارگروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.شیراز.ایران

10.22075/jcp.2024.33846.2880

چکیده

مقدمه: تحقیقات اخیر بر نقش میانجی ظرفیت ذهنی سازی و خود تنظیمی هیجانی در شکل گیری و بروز و ظهور اختلالات روانی متمرکز شده‌اند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش واسطه‌ای این دو سازه در رابطه بین ترومای کودکی و افکار خودکشی است. روش: طرح پژوهش از نوع بنیادی و روش مطالعه از نوع همبستگی-توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش مردان مجرد بین سنین 22 تا 28 و نمونه آماری شامل 411 نفر است. جمع آوری داده‌ها بر اساس روش حضوری و از طریق در اختیار دادن سوالات از طریق پرس لاین بوده است. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه های ترومای کودکی، افکار خودکشی بک، ذهنی سازی و سبک های عاطفی هافمن و کاشدن است. یافته: مدل به دست آمده بر اساس شاخص‌های مجذور کای (00/4)، درجه آزادی 1، سطح معناداری( 045/0) و هرکدام از شاخص‌های نیکوئی برازش، برازش تطبیقی و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد معنادار است. نتایج ضرایب استاندارد شده مستقیم و غیر مستقیم مدل مفهومی نشان داد که ترومای کودکی با اثر مستقیم بر افکار خودکشی معنادار است. همچنین از طریق غیر مستقیم با میانجیگری مؤلفه قطعیت و خود تنظیمی هیجانی رابطه معنادار نشان داد. نتیجه گیری: ترومای کودکی با هر سه مؤلفه اطمینان، عدم اطمینان و خود تنظیمی هیجانی بطور مستقیم رابطه معنادار دارد. توجه به مسیر تحلیل شده در تدوین روش ارزیابی غیر مستقیم افکار خودکشی و تدوین مداخله می‌تواند موثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the mediating role of mentalization and self-emotion regulation in the relationship between childhood trauma and suicidal Ideation

نویسندگان [English]

  • Mohammadali Goodarzi 1
  • Nima Nouraei 2
  • Abdolaziz Aflakseir 3
1 Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 MSc. Graduated, Clinical Psychology, Shiraz University, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences. Shiraz University. Shiraz. Iran
چکیده [English]

Introduction: Recent research has focused on the mediating roles of mentalization and emotional self-regulation in the development and manifestation of mental disorders. This study aims to investigate how these constructs mediate the relationship between childhood trauma and suicidal thoughts. Method: The study design is foundational, employing a correlational-descriptive approach. The study population consists of single men aged 22 to 28, with a sample size of 411 individuals. Data collection involved face-to-face interviews and distribution of questionnaires via a hotline. Research instruments included the Childhood Trauma Questionnaire, Beck's Suicide Ideation Scale, Mentalization, and Hoffman and Kashdan's Emotional Styles. Findings: The model derived from indices such as Chi-square (p=0.4), degrees of freedom 1, significance level (p<0.05), and goodness-of-fit indices demonstrates a significant fit. Standardized direct and indirect coefficients of the conceptual model indicate that childhood trauma has a significant direct effect on suicidal thoughts. Furthermore, a significant relationship was found through an indirect pathway mediated by certainty and emotional self-regulation components. Conclusion: Childhood trauma exhibits a significant direct relationship with all three components: certainty, uncertainty, and emotional self-regulation. Attention to this analyzed pathway can inform the development of indirect assessment methods for suicidal thoughts and effective intervention strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Childhood Trauma
  • Mentalization
  • Self-Emotional Regulation
  • Suicidal Ideation