اثربخشی پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیص اختلالات هیجانی بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر، پس‌از همه‌گیری کووید19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: از جمله پیامدهای تعلیق فعالیت‌های آموزش حضوری در زمان همه‌گیری کرونا ویروس و پس‌از آن، افزیش اضطراب دانش‌آموزان بود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیص اختلالات هیجانی بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر شهر اصفهان است.
روش: پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس ۴۰ نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله، در قالب ۸ جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش گروهی درمان فراتشخیص بود. جهت سنجش اضطراب امتحان، از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) و با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که میانگین نمرات اضطراب امتحان در مرحله پس آزمون، به‌طور معنی‌داری در دو گروه آزمایش و کنترل متفاوت بود ( 46/0= اندازه اثر، 001/0p< ،و82/31= F).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، می‌توان از نتایج پژوهش حاضر نتیجه گرفت که آموزش گروهی پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیص اختلالات هیجانی بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان پس از پایان همه‌گیری کرونا ویروس، موثر بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of the Unified Protocol for Transdiagnostic treatment of emotional disorders on exam anxiety of girl students after the COVID-19 pandemic

نویسندگان [English]

  • Banafsheh Aleyaran 1
  • mohammadbagher kajbaf 2
1 Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology,University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Introduction: One of the consequences of the suspension of face-to-face education during and after the COVID-19 epidemic, was the increase in students' anxiety. the purpose of the present study is to investigate the effectiveness of group training of the Unified Protocol for Transdiagnostic treatment of emotional disorders on exam anxiety of girl students in Isfahan.
Method: this research is semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The subject included all middle school female students of Isfahan in the academic year of 2022-2023. 40 people were selected by available sampling method and assigned randomly in two experimental and control groups.The intervention was in the form of 8 group training sessions (90 minutes each session.) of. In order to measure exam anxiety, Sarason's exam anxiety questionnaire was used and data analysis was done in two descriptive and inferential (covariance analysis) statistics by using SPSS24 software.
Results: The results indicated that the average exam anxiety scores in the post-test phase were significantly different between experimental and control groups (Effect size=0.46, p<0.001, F=31.82).
Conclusion: In general, it can be concluded that the group training of the Unified Protocol for Transdiagnostic treatment of emotional disorders is effective in students' exam anxiety after the COVID-19 pandemic

کلیدواژه‌ها [English]

  • group training
  • Unified Protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders
  • exam anxiety
  • girl students
  • COVID-19 pandemic