فراشناخت، کنش‌های اجرایی و اضطراب: به سوی یک دیدگاه یکپارچه‌نگر برای تکمیل مدل ولز از اضطراب

نویسنده

استادیار، گروه روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هرچند پژوهش­های زیادی از مدل­ مطرح شده توسط ولز در حوزه فراشناخت حمایت کرده­اند؛ به نظر می­رسد این مدل در توضیح پاره­ای ابهامات مطرح شده در بحث از تفاوت­های فردی در مطالعه شخصیت و یا در بحث از نارسایی­های شناختی، ناتوان است. پژوهش حاضر با بررسی کنش­های اجراییِ معادل پردازش­­های­ فراشناختی در افراد اضطراب بالا و اضطراب پایین در پی ارائه الگوی پیشنهادی برای تکمیل الگوی ولز درباره ارتباط فراشناخت و اضطراب است.

روش: 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، پرسشنامه­های فراشناخت، نارسایی­های شناختی، دست برتری واترلو­­ و فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل کردند. هدف از اجرای پرسشنامه­های فراشناخت و نارسایی­های شناختی کنترل معیارهای ورود بود. بعد از کنترل معیارهای ورود، با در نظر گرفتن نمره­های انتهایی توزیع در دو بعد برون­گردی و نورزگرایی پرسشنامه آیزنک، 2 گروه 15 نفره شامل اضطراب بالا و اضطراب پایین مشخص شدند. از آزمودنی­های انتخاب شده آزمون استروپ و آزمون دسته­بندی کارت­های ویسکانسین گرفته ­شد.

یافته­ها: نتایج نشان داد کیفیت پردازش­های فراشناختی در آزمودنی­های اضطراب پایین بهتر از اضطراب بالا است.

نتیجه­گیری: به نظر می­رسد الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر توانسته است سؤالات مطرح شده در حوزه فراشناخت را که مدل ولز از توضیح آنها ناتوان است، پاسخ دهد. البته خاطر نشان می­شود که استحکام جایگاه این الگو به تدابیر پژوهشی بیشتری نیازمند است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Metacognition, Executive Functions and Anxiety: Towards an Integrated Approach to Complete Wells Anxiety Model

نویسنده [English]

  • M Shahgholian
چکیده [English]

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

Inrtodaction: Although many studies have supported the model proposed by Wells in metacognition, it seems that this model is unable to explain some of the ambiguities were raised in the discussion of individual differences in personality study or cognitive failures. The present study examined metacognitive processing to highlight role of executive functions in high anxiety and low anxiety individuals, then proposed model for the complete Wells pattern about the relationship between metacognition and anxiety.

Method: 200 female students in Tarbiat Modares University completed the Metacognition Questionnaire, Cognitive Failures Questionnaire and Revised Eysenck Personality Questionnaire. The purpose of MCQ-30 and CFQ were to control the inclusion criteria. Then according to extreme scores in extraversion and neuroticism dimensions of EPQ-R, two groups (each group 15 subjects) including high anxiety and low anxiety were selected. Finally, the Stroop test and the Wisconsin card sorting test completed.       

Results: Results showed that metacognitive processing in low anxiety was better thanhigh anxiety.

Conclusion: It seems that the model proposed in this study is able to answer the questions on metacognition that Wells model is unable to explain them. Although the strength of this model is the need for more research measures.


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-qformat:yes
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman","serif"}

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metacognition
  • executive Functions
  • Anxiety