مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه کاری افراد مبتلا به اختلال وسواسی - جبری و افراد بهنجار

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشیار، گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 استادیار، گروه روان شناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه کاری افراد مبتلا به اختلال وسواسی - جبری  با افراد بهنجار انجام شد.

روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی - مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد مراجعه کننده به مرکز سلامت ایرانیان در شهر سمنان در سال 1393 بود، که از این جامعه، 30  فرد  مبتلا به اختلال وسواسی – جبری، به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای تشخیص افراد مبتلا به اختلال وسواسی – جبری، از مصاحبه تشخیصی ساختار یافته و همچنین از پرسشنامه وسواس فکری - عملی مادزلی  استفاده شد. برای انتخاب گروه مقایسه نیز 30 نفر ازافراد بهنجار که از لحاظ متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و طبقه اجتماعی-اقتصادی با گروه مبتلا به این اختلال همتا بودند، به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از آزمون فراخنای ارقام وکسلر، آزمون عملکرد پیوسته، آزمون کارت های ویسکانسین و آزمون برج لندن برای جمع آوری داده ها استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها، از آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری بهره گرفته شد.

یافته ها:  نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان داد که عملکرد افراد مبتلا به اختلال وسواسی - جبری در حافظه کاری و کارکرد اجرایی (توانایی نگهداری توجه، توانایی جابجایی زمینه و توانایی برنامه ریزی) ضعیف تر از افراد بهنجار است. همچنین با وجود عملکرد ضعیف تر افراد مبتلا به اختلال وسواسی - جبری نسبت به افراد بهنجار در متغیر بازداری پاسخ (مربوط به کارکرد اجرایی)، تفاوت بین دو گروه معنادار نبود.

 نتیجه گیری: بنابراین یافته های پژوهش حاضر مؤید این نکته است که مبتلایان به اختلال وسواسی – جبری، نقایصی در کارکردهای اجرایی و حافظه کاری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Executive Functions and Working Memory in Individuals with Obsessive - Compulsive Disorder and Normal People

نویسندگان [English]

  • A Kazempoor-Jahromi, 1
  • I. Bigdeli, 2
  • P. Rafieinia, 3
1
2
3
چکیده [English]

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-qformat:yes
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman","serif"}



Inrtodaction: Although many studies have supported the model proposed by Wells in metacognition, it seems that this model is unable to explain some of the ambiguities were raised in the discussion of individual differences in personality study or cognitive failures. The present study examined metacognitive processing to highlight role of executive functions in high anxiety and low anxiety individuals, then proposed model for the complete Wells pattern about the relationship between metacognition and anxiety.

Method: 200 female students in Tarbiat Modares University completed the Metacognition Questionnaire, Cognitive Failures Questionnaire and Revised Eysenck Personality Questionnaire. The purpose of MCQ-30 and CFQ were to control the inclusion criteria. Then according to extreme scores in extraversion and neuroticism dimensions of EPQ-R, two groups (each group 15 subjects) including high anxiety and low anxiety were selected. Finally, the Stroop test and the Wisconsin card sorting test completed.    

Results: Results showed that metacognitive processing in low anxiety was better thanhigh anxiety Conclusion: It seems that the model proposed in this study is able to answer the questions on metacognition that Wells model is unable to explain them. Although the strength of this model is the need for more research measures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Obsessive– compulsive disorder
  • executive function
  • Working Memory
  • attention maintaince
  • movement function
  • scheduling ability
  • inhibition response