اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش حساسیت اضطرابی و فرانگرانی دانشجویان مبتلابه نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش حساسیت اضطرابی و فرانگرانی دانشجویان مبتلا به نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی بود.

روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد و جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مبتلا به نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی سال تحصیلی 93-1392 بودند که 30 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با جایگزینی تصادفی به دو گروه تقسیم شدند (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه شاهد). گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت برنامه آموزشی قرار گرفتند اما گروه شاهد هیچ نوع خدمات روان‌شناختی را دریافت نکردند. افراد دو گروه پرسشنامه‌ها را در مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. ابزارها شامل مقیاس افکار اضطرابی ولز و حساسیت اضطرابی تجدیدنظر شده بود.

یافته‌ها: تحلیل کوواریانس نشان داد بین دو گروه آزمایش و شاهد ازنظر کاهش حساسیت اضطرابی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> P) و همچنین بین دو گروه ازنظر کاهش فرانگرانی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0> P).

نتیجه‌گیری : نتایج این پژوهش نشان داد آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش حساسیت اضطرابی و فرا نگرانی دانشجویان مبتلا به نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی مؤثراست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness-based Cognitive Therapy on Reducing Anxiety Sensitivity and Meta-worry in Students with Social Anxiety

نویسندگان [English]

  • N Mahjuob 1
  • S Teymouri 2
1
2
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was evaluating the effectiveness of mindfulness group-based cognitive therapy on reducing anxiety sensitivity and Meta-worry students with symptoms of social anxiety.

Method:This study research design was quasi-experimental pretest-posttest with control group. Statistical population was all students at Ferdowsi University of Mashhad with clinical symptoms of social anxiety in 1392-93 academic year. 30 students (15 groups, 15 groups control)were selected with purposeful sampling. The experimental group received 8 sessions of training, but the control group did not receive any type of psychological services. The two groups completed questionnaires before and after the intervention. Anxious thoughts questionnaire and anxiety sensitivity questionnaire were used for collecting data.

Results:The results of covariance analysis indicated significant differences between experimental and control groups in reducing anxiety sensitivity (P<0/01). There was a significant difference between the two groups also in reducing meta-worry (P<0/01).

Conclusion: The results showed that mindfulness group-based cognitive therapy was effective on reducing anxiety sensitivity and Meta-worry in students with symptoms of social anxiety.


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-qformat:yes
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman","serif"}

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Anxiety Disorder
  • Anxiety Sensitivity
  • Meta-worry
  • Mindfulness-based Cognitive Therapy
  • Group Therapy