اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس وجودی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 استاد، گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار و پایایی مقیاس وجودی است تا از این طریق ابزاری برای ارزیابی در فرایند پژوهش، یا ارزیابی نتیجه درمان وجودی تهیه و مورد استفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد.
روش: در پژوهش حاضر 500 معلم شاغل در مدارس تهران شرکت کردند. روش نمونه گیری از نوع خوشه ای تک مرحله ای بود؛ به منظور ارزیابی اعتبار ملاکی مقیاس وجودی،‌ از پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد؛ همچنین به منظور ارزیابی پایایی بازآزمایی ابزار، مقیاس وجودی روی 10 درصد افراد نمونه به صورت تصادفی با فاصله زمانی دو هفته اجرا شد.
یافته ­ها: نتایج بررسی اعتبار ملاکی نشان داد که همبستگی بین نمرات مقیاس وجودی با آزمون سلامت عمومی، منفی و معنادار است. نتایج تحلیل عاملی، به استخراج 4 عامل با ارزش ویژه بالاتر از 6/1 انجامید و 8 گویه نیز به دلیل بار عاملی ضعیف، حذف شدند. تحلیل عاملی تأییدی نیز برازش خوب مدل 4 عاملی را نشان داد. آلفای کرونباخ 85/0 حاکی از بالا بودن همسانی درونی آزمون بود و ضریب پایایی نتایج آزمون- بازآزمون بعد از دو هفته نیز 88/0به دست آمد.
نتیجه­ گیری: نتیجه پژوهش حاضر نشان می  دهد که مقیاس وجودی در جامعه معلمان ایرانی دارای اعتبار و پایایی مناسبی بوده و میتوان از آن به عنوان یک ابزار جهت اندازه گیری عوامل وجودی در پژوهش ها و اقدامات بالینی بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Validity and reliability measurement of Existence Scale

نویسندگان [English]

  • saeed tabatabaei barzoki 1
  • P Rafieinia, 2
  • I Bigdeli, 3
  • M. Najafi, 2
1 PHD candidate in Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
2 Assistant Professor of Psychology, Department of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Introduction:The purpose of this study was to investigate the validity, reliability and factorial structure of the existential scale in order to prepare a tool for therapists and researchers.
Method: 500 teachersworking in Tehran schools participated in the current study and were given Existence Scale and General Health Questionnaire in order to determine the validity and reliability of Existence Scale. The method of sampling was one-stage cluster sampling.General Health Questionnaire was used to assess the criteria validity and also in order to assess test-retest reliability, with two- week interval, existence scale were administered randomly again to 10% on sample population (n=50).
Results: Result showed the correlation between existence scale andGHQ was significantly negative (criteria validity). Factor analysis revealed 4 factors with an eigenvalue greater than 1.6, and 8 items were omitted due to weak factor load. Confirmatory factor analysisalso showed the fitness of the 4 factor model.  The study of internal consistency of existence scale showed that the Cronbach alphacoefficient was high (0/85) and test-retest reliability coefficient after two weeks was 0/88.
Conclusion: Existence scale is a valid and reliable test in Iranian teacher’s population and it can be used as a tool for measuring of existence componentsin research and clinical practice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • existence scale
  • Validity
  • Reliability
  • Factorial structure
1- Loonstra B, Brouwers A, Tomic W. Conceptualization, construction and validation of the Existential Fulfillment Scale. European Psychotherapy. 2007; 7(1): 5-18.
2- Frankl V E. Logos, paradox, and the search for meaning.  In A. Freeman, M. J. Mahoney, P. Devito, & D. Martin (Eds.),Cog and psychother (2nd ed). New York, NY: Springer. 2004; 83-100.
3- Ju H Y. Theory and Status of Logotherapy and Existence Analysis: Focusing on Logotherapy and Existence Analysis. J of Humanit Ther. 2016; 7(2): 105-132.
4- Frankl V E. The Will to Meaning: Foundations and Applications of Logotherapy. New York: New American Library. 1970.
5- Loonstra B, Brouwers A, Tomic W. Feelings of existential fulfilment and burnout among secondary school teachers. Teaching and Teacher Education. 2009; 25(5): 752-7.
6- Steger MF. Experiencing meaning in life. The human quest for meaning: Theories, research, and applications. 2012; 165-84.
7- Pines AM. Teacher burnout: A psychodynamic existential perspective. Teachers and Teaching. 2002; 8 (2): 121-40.
8- Längle A, Orgler C, Kundi M. The Existence Scale: A new approach to assess the ability to find personal meaning in life and to reach existential fulfillment. European Psychotherapy. 2003; 4(1): 135-51.
9- Crumbaugh JC, Maholick LT. An experimental study in existentialism: The psychometric approach
 
 to Frankl's concept of noogenic neurosis. Journal of clinical psychology. 1964; 20(2): 200-7.
10- Battista J, Almond R. The development of meaning in life. Psychiatry. 1973; 36(4): 409-27.
11- Reker GT, Peacock EJ. The Life Attitude Profile (LAP): A multidimensional instrument for assessing attitudes toward life. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement. 1981; 13(3): 264.
12- Reker GT. Manual of the life attitude profile-revised. Peterborough, Ontaria Canada: Student Psychologists Press. 1992.
13- Längle A. Person: Existential analytical theory of personality. Moscow: Genezis. 2005.
14- Harries SK. Relationships among life meaning, relationship satisfaction, and satisfaction with life. . Thesis. Trinity Western University. Langley (British Columbia). 2006.
15- Scherler H, Lajunen T, Gülgöz S. A comparison study of Finnish and Turkish university students on the existential scale. Intern Journal of Logotherapy and Existential Analysis. 1998; 6(2): 30-43.
16- Park CL, Folkman S. Meaning in the context of stress and coping. Review of general psychology. 1997; 1(2): 115.
17- Lent RW. Toward a unifying theoretical and practical perspective on well-being and psychosocial adjustment. Journal of Counseling Psychology. 2004; 51(4): 482.
18- Maynina I, Vasanov A. Standardization of the Existence Scale to the Russian Sample.Existenz. 2011; 28(1): 88-93.
19- Thege BK, Martos T. Reliability and validity of the shortened Hungarian version of the existence scale. Körper mit Psyche. 2008; 28(1): 88-93.
20- Yaghoubi N, Nasr M, Shahmohammadi D. Epidemiological study of mental disorders in urban and rural areas of SoumaahSara city-Gilan. Andisheh and Raftar Journal. 1995; 4(11): 55-65.
21- Noorbala A, Mohammad K. The validation of general health questionnaire-28 as a psychiatric screening tool. Hakim Research Journal. 2009; 11(4): 47-53.
22- Yalom ID. Existential psychotherapy. New York: Basic Books. 1980.